Απόκρυψη ανακοίνωσης

Καλώς ήρθατε στην Ελληνική BDSM Κοινότητα.
Βλέπετε το site μας σαν επισκέπτης και δεν έχετε πρόσβαση σε όλες τις υπηρεσίες που είναι διαθέσιμες για τα μέλη μας!

Η εγγραφή σας στην Online Κοινότητά μας θα σας επιτρέψει να δημοσιεύσετε νέα μηνύματα στο forum, να στείλετε προσωπικά μηνύματα σε άλλους χρήστες, να δημιουργήσετε το προσωπικό σας profile και photo albums και πολλά άλλα.

Η εγγραφή σας είναι γρήγορη, εύκολη και δωρεάν.
Γίνετε μέλος στην Online Κοινότητα.


Αν συναντήσετε οποιοδήποτε πρόβλημα κατά την εγγραφή σας, παρακαλώ επικοινωνήστε μαζί μας.

Ρατσισμός και BDSM

Συζήτηση στο φόρουμ 'BDSM Discussion' που ξεκίνησε από το μέλος Iagos, στις 23 Ιουνίου 2026 at 11:28.

  1. skia

    skia Contributor

    Δεν τέθηκε ζήτημα “υποχρεωτικού μαθήματος” ούτε αποκλεισμού ανθρώπων λόγω ταυτότητας ή ετικέτας.
    Υπήρξε συζήτηση εμού και του Ιάγου για συγκεκριμένο θέμα, κι απάντησα σε πρόκλησή του τι έχω να πω σχετικά με κάποια σχόλια σχετικά με το Ισλάμ σε απάντηση άλλου μέλους.
    Μια ταυτότητα σε σχέση με θρησκεία ή ιδεολογία ίσως συνοδεύεται από δογματισμούς αλλά αυτό δε σημαίνει ότι τα άτομα ταυτίζονται με όλες τις ερμηνείες των δογματικών αντιλήψεων. Γι αυτό το λόγο η κριτική αφορά θέσεις κι όχι τους ανθρώπους.
     
  2. Iagos

    Iagos Contributor

    @skia έκανα ένα βήμα γιατί εσείς αποφασίσατε να πάψετε με τις άναρθρες κραυγές και να καθίσετε κάτω να γράψατε με ειρμό...

    Μας λέτε τώρα, με περίσσιο θράσος, ότι
    και ότι
    Πάμε να φρεσκάρουμε λοιπόν τη μνήμη του
    που τόσο καίγεστε να μην αποσυντονιστεί.

    Δικά σας λόγια δεν είναι αυτά; ή κάνω λάθος και τα 'έγραψε κάποιος άλλος;

    Μπορείτε λοιπόν να Με βοηθήσετε να κατανοήσω αυτή τη λογική ακροβασία γιατί η δική μου λογική σηκώνει τα χέρια ψηλά;

    Αν η κοινότητα
    , ανήκει και στη Φατίμα ή στον Αχμέντ που αυτοπροσδιορίζονται ως Μουσουλμάνοι;

    Αν ανήκει και σε αυτούς, τότε το Ισλάμ, ως βίωμα, ως ταυτότητα, ως πολιτισμικό υπόβαθρο αυτών των ανθρώπων, ΕΧΕΙ θέση στην κοινότητα.

    Αν ΔΕΝ έχει θέση, τότε οι άνθρωποι αυτοί ΑΠΟΚΛΕΙΟΝΤΑΙ.

    Η εφεύρεση ενός αφηρημένου Ισλάμ που θα αποκλειστεί χωρίς να αγγίξουμε τους ανθρώπους συνιστά ανοησία...

    Όταν λέτε
    , λέτε «οι άνθρωποι που το φέρουν δεν έχουν θέση».

    Αυτά...

    Iagos

     
  3. skia

    skia Contributor

    @Iagos, εξακολουθείς να κάνεις ταύτιση σε δύο διαφορετικά επίπεδα.
    Τις θέσεις ως θέσεις δογματισμού από τη μια και τους ανθρώπους από την άλλη.
    Η φράση «δεν έχει θέση το Ισλάμ σε μια κοινότητα αξιών» αναφέρεται σε ιδεολογικό και θεσμικό επίπεδο, όχι σε αποκλεισμό ανθρώπων ή ταυτότητας.
    Μια κοινότητα, ένας χώρος ανήκει σε όλους εφόσον σέβονται τους κανόνες της ίδιας της κοινότητας. Η κάθε ιδεολογία ή θρησκευτική ταυτότητα τους ως πιστεύω είναι προσωπικό θέμα του καθενός που πιστεύει και δεν αφορά τον δίπλα.
    Το τσιτάτο “αν αποκλείεις ιδέες, αποκλείεις ανθρώπους” δε στέκει.
    Οι άνθρωποι δεν μεταφέρουν αυτομάτως ένα ενιαίο “πακέτο ιδεολογίας” σε κάθε χώρο. Το συμπέρασμα περί αποκλεισμού ανθρώπων δεν προκύπτει από αυτό που ειπώθηκε, αλλά από δική σου εξίσωση δύο διαφορετικών εννοιών.
     
  4. gaby_m

    gaby_m ahinsā Premium Member Contributor

    Κατ' αρχάς η κοινότητα δεν ανήκει σε οποιονδήποτε. Όποιος έρχεται και γίνεται μέλος συμμετέχει στην κοινότητα.

    Μετά, αφού μιλάτε για αυτοπροσδιορισμό, δηλαδή τάσσεστε υπέρ της όσο δεν παίρνει δυτικής αξίας ότι η θρησκεία είναι ατομικό δικαίωμα, τότε ισχύει και είναι κατοχυρωμένο ότι δεν υποχρεώνουμε κανέναν να δηλώσει τι είναι και τι δεν είναι, μόνον αν θέλει ο ίδιος το λέει είτε είναι μουσουλμάνος είτε είναι με τον Κρίσνα ή οτιδήποτε άλλο.

    Τέλος και το πλέον σημαντικό για μένα, είναι σα να μη μπορείτε καν να διανοηθείτε ότι αυτοί οι άνθρωποι άλλης θρησκείας από των περισσότερων εδώ μπορεί να έχουν κάνει οι ίδιοι την υπέρβασή τους και να έχουν μια άποψη για το πώς θα σταθούν και τι θα κάνουν εδώ κοντά μας. Το οποίο βρίσκω εξαιρετικά προβληματικό και όπως τόσες φορές έχει συμβεί συνορεύετε υπερβολικά πολύ με ό,τι καυτηριάζετε και αναθεματίζετε.

    Τα υπόλοιπα από αύριο διότι εγώ κοιμάμαι τα βράδια  
     
  5. DreamMaster

    DreamMaster Ενας στιχάρπαστος Contributor

    Ελπίζω να έχεις αντιληφθεί οτι μας είπες τί δεν εννοείς με αυτό (ανθρώπους) αλλά δεν μας είπες τί εννοείς... Γιατί αυτά με τις αξίες (ποιές αξίες; τίνος; ) και το μισογυνισμό, τους ομοφυλόφιλους κλπ. μπορούμε να τα απορρίπτουμε και χωριστά, ανεξάρτητα από Ισλάμ, απ΄όπου κι αν προέρχονται που λένε, έτσι δεν είναι;

    Το Ισλάμ πώς μπαίνει στη φάση; Τι εννοείς; Παίζει να έρθει να γραφτεί στο φόρουμ το Ισλάμ;;;

    Βέβαια, από χτες που άκουσα με τα αυτιά μου και είδα με τα μάτια μου τον Βανς σε ερώτηση "Τί θα κάνετε αν το Ιράν βάλει τέλη στο ορμούζ μετά τις 60 μέρες;" να απαντά σε εμβρόντητη δημοσιογράφο "Μα αυτό αποκλείεται, δεν το επιτρέπει το Διεθνές Δίκαιο!" μπορεί και να εννοούσες οτιδήποτε (διαφορετικό από αυτό που έγραψες).

    Αυτό πώς το ξέρεις και είσαι τόσο κατηγορηματικός στο "όχι"; Είναι 2 δις οι μουσουλμάνοι.

    Εδωσα από μέρες στοιχεία για το οτι στη Γαλλία το 58% των μουσουλμάνων είναι non-practising. Ξέρω, θα μου πεις "είδαν το φως το αληθινόν".

    Σου πρότεινα κι ένα βιβλίο (ΕΝΑ, όχι καμμιά 30ριά) για να μάθεις μερικά πράγματα για το Ιράν, τη λεγόμενη Θεοκρατική Ισλαμική χώρα. Αν το είχες πάρει θα διάβαζες, για την περίοδο Χαταμί:

    The Economist commented:

    "Iran, although an Islamic state, imbued with religion and religious symbolism,
    is an increasingly anti-clerical country. In a sense it resembles some Roman Catholic
    countries where religion is taken for granted, without public display, and with ambiguous
    feelings towards the clergy.

    Iranians tend to mock their mullahs, making mild jokes about
    them; they certainly want them out of their bedrooms. In particular, they dislike their
    political clergy.”

    The clergy, it added, "complained that more than 70 percent of the
    population did not perform their daily prayers
    and that less than 2 percent attended Friday
    mosques
    ". (ref.:The Economist, 9 February 2000)

    (σ.σ. το 2002 ο Μπους ο νεότερος άφησε άφωνη τη Δύση, περιλαμβάνοντας το Ιράν στον άξονα του Κακού)

    Δηλαδή, εμένα που έχω να πάω σε εκκλησία για λατρευτικούς σκοπούς από τη βάφτισή μου (δεν υπήρχε τότε ονοματοδοσία) δεν θα με έλεγαν οι μουσουλμάνοι χριστιανό; πώς θα με προσδιόριζαν από θρησκευτικής απόψεως;

    Μιλώ για το Ιραν επειδή όταν οι "άνθρωποι" (συχνά φιλελέδες) μιλάνε για Ισλάμ, ποτέ δεν φέρνουν ως παράδειγμα την Σιγκαπούρη, για να επικαλεστούν ότι το Ισλάμ φέρνει πάντα αυταρχικά, ολοκληρωτικά καθεστώτα. Ή τη Μαλαισία, ας πούμε. Αν είναι φουλ δεξιοί ή χουντοδεξιοί, αποφεύγουν και τη Σαουδική Αραβία. Την Αφρική δεν την ακουμπάνε, ούτε τη βόρεια. Οπότε μας μένει το Ιράν - οι άλλες χώρες τριγύρω το έλυσαν το σημαντικό τους πρόβλημα, για την τελευταία έβαλαν οι αμερισραηλινοί για κυβέρνηση τον Τζο(γ)λανί της Αλ Κάιντα, αφού πρόλαβαν 2 μέρες πριν την συνάντησή του με Τραμπ ("ωραίος τύπος!") να τον βγάλουν από τη λίστα Τοπ 20 Most Wanted του εφμπί-ΑΙ.

    Ειλικρινά, δεν ξέρω αν πολλοί ή λίγοι μουσουλμάνοι αποδέχονται όλο ή μισό απ΄το Κοράνι (Το "ο έχων 2 χιτώνας κλπ." πόσοι χριστιανοί το αποδέχονται; ) αλλά το μηδέν ή έστω το αμελητέο που υπονοείς εσύ πώς το ξέρεις; Όλοι το λένε; ο Μπάμπης ο Σουγιάς, ο Μάκης ο Σφάχτης και η Τσούχτρα η Χοντρή;

    Εσύ τα τσέκαρες; Κατηχώνται; Πήγες σε κάποιο τζαμί Παρασκευή (ή άλλη μέρα) και άκουσες τις επίδικες σούρες; Η επιλογή σούρας είναι στη διάθεση του ιμάμη, όπως στον παπά είναι η επιλογή περικοπής από την Παλαιά Διαθήκη και τις πράξεις των αποστόλων. Εσύ άκουσες αυτές τις σούρες;

    Σας είδα που ψάχνατε και να βρείτε πού επεμβαίνει η εκκλησία στην ζωή των χριστιανών και δεν σας κάλυψε η εικονίτσα που σας έβαλα που δείχνει το μίσος (τοξικό; ατοξικό; θα {σε} γελάσω) για το θήλυ βρέφος. Πόσα χρόνια πάνε που η μοιχεία ήταν στην ελλάδα ποινικό αδίκημα και μάλιστα αυτόφωρο, και τους τρέχανε στο τμήμα με τα σεντόνια; Με ποινή φυλάκισης ενός έτους! Πάνε 40-45 χρόνια; Τι λες...είμαστε τόσο μπροστά απ΄το Ισλάμ, ε;

    Πότε πέτυχες τελευταία φορά παπά να κάνει κήρυγμα για τις κουμπάρες και τις μανάδες, τί μίνια φοράνε κι έρχονται για βάφτιση; Ακουσες ποτέ ότι τις γυρίσαν πίσω οι παπάδες να ντυθούν καλύτερα; Εγώ το είδα, και φόρεσε η κουμπάρα ελαφριά καμπαρτίνα, έβγαλε τη μπέμπελη για να μη γυρνάει σπίτι. Πάλι μπροστά είμαστε, δεν έχουμε αστυνομία ήθους.

    Και δε μου λες, δεν έχεις φανταστεί ότι έχουν κι οι μουσουλμάνοι "λόγιους" που κάνουν σαν τις δικές σας εδώ Βιβλικές κωλοτούμπες για το Σαούλ, τις αντίστοιχες δικές τους κωλοτούμπες δίνοντας άλλες ερμηνείες στους κρίσιμους στίχους και "αποδεικνύουν" ότι ο στίχος που παρομοιάζει τη γυναίκα με χωράφι που το οργώνεις, όποτε και όπως θέλεις, κανονικά αναδεικνύει την αξιοπρέπεια της γυναίκας και την αξία του γάμου; Θες να σου βάλω κι έναν ειδικό αναλυτή της Σαρίας να εξηγεί (στ΄αγγλικά, μη φοβάσαι) ότι το BDSM είναι ΑΠΟΛΥΤΩΣ ΑΠΟΔΕΚΤΟ από τη Σαρία; (σε γυναίκα δημοσιογράφο, ξεκάλτσωτη στο κεφάλι).

    Τελικά, από πού τους ξέρεις τους μουσουλμάνους, και διατυπώνεις τόσο αποφαντικό λόγο; Εχεις πάει / ζήσει στη μουσουλμανία; Δεν πιστεύω να τους ξέρεις μόνο από τις ταινίες του Χόλιγουντ που συνήθως έχουν ένα μάτσο αμερικανούς φαντάρους που έχουν πάει να σκοτώσουν κάτι μουσουλμάνους με τη βοήθεια κάτι άλλων μουσουλμάνων που θα πουλήσουν τους δικούς τους, ε; Εκεί λογικό να προσεύχονται όλη μέρα, ξέρουν τι τους περιμένει, έχουν διαβάσει το σενάριο.

    Γενικά, προσπαθώ να καταλάβω πώς χτίστηκε και παγιώθηκε μέσα σου αυτό το στερεότυπο - ανθρωπολογικό είναι το ενδιαφέρον μου.

    Dream

    ΥΓ. Ο αρχιερέας της Δύσης... Βγαίναν οι αξιωματικοί της εκστρατείας στην ημερήσια διαταγή και λέγαν ότι έχει πάρει το χρίσμα (!) - annointed, είναι Χριστός δλδ - για να οδηγήσει στην μάχη κατά του Ιράν το στρατό και να φέρει τον Αρμαγεδδών (ο Αρμεγελαδών...)

    Και το ακούγαν οι μαύροι φαντάροι ξεροί από κάτω.. είναι να μην στασιάσεις μετά και να βάλεις φωτιά στα στρώματα;;; πρώτη γνωστή ανταρσία σε αεροπλανοφόρο... να φυλαχτούμε απ΄το Ισλάμ κι όλα καλά θα πάνε...

    https://www.youtube.com/shorts/MwRdmi4cKII
     
  6. rea..

    rea.. Contributor

    Συναισθηματικά κατανοώ το ερώτημα, όσο το "επεγεργάζομαι" στην λογική μου τόσο απομακρύνομαι από αυτό.
    Κατέληξα ότι (για μένα) είναι ένα ερώτημα "λανθασμένο" σαν κατεύθυνση - συναισθηματική και μόνο λανθασμένες απανήσεις χωράει.

    Το βδσμ είναι μια θωρακισμένη περιοχή, από κάθε μορφής χυδαιότητα. Προκύπτει λογικά - φυσικά - πρακτικά και όχι ηθικά, ότι δεν μπορεί κανείς να το γευτεί - να το πλησιάσει αν δεν έχει φτάσει την αντιληπτική του/της ικανότητα σε ένα πεδίο εκτός βανιλονοοτοπίας.

    Είναι βαρής ο "πέλεκης του δικαστή" έως επικίνδυνος και την ίδια στιγμή μια διαδικασία σκέψης που φεύγει από την κατεύθυνση βδσμ, γιατί το ίδιο το βδσμ δεν έχει δικαστήρια. Δεν έχει ενόχους, θύτες και θύματα.
    Το ίδιο το ερώτημα είναι εκτός βδσμ θεματολογίας.

    Εκ των πραγμάτων το βδσμ δεν συνδέεται με καμία ρατσιστική σκέψη, ταυτόχρονα όμως ούτε με τους αυτόκλητους "θωρακιστές".

    Ας φανταστούμε την ύπαρξη μιας βδσμ κοινότητας, με μέλη αυτής που συνδέονται, επικοινωνούν, μοιράζονται, απολαμβάνουν και ζουν σε βδσμ κοσμοθεωρία. Η όποια "εισβολή" του ανελεύθερου, φοβικού, μισανθρωπικού σκεπτικού αυτομάτως πρακτικά και φυσικά δεν μπορεί να ακολουθήσει, ταυτόχρονα όμως και το ίδιο το "κυνήγι" αυτού του είδους των ανθρώπων αναπόφευκτα μας βάζει σε μια θέση ηθικής που επίσης δεν βλέπω πως μπορεί να αφορά την κοσμοθεωρία του βδσμ.

    Ευγενές το ερώτημα πως μπορούμε να θωρακίζουμε τον κόσμο γενικότερα όχι μόνο το βδσμ από το όποιο χυδαίο,. Αναπόφευκτα όμως δημιουργεί καταπιεσμένα "δίπολα" απ άκρη σ ακρη. Μίσος με μίσος, δεν δημιουργεί σκέψη, αλλά συναίσθημα. Σε έναν κόσμο εκτός χυδαίου δεν υφίστανται δίπολα, το καλό - κακό, το σωστό - λάθος.

    Είναι μια ανθρώπινη μάχη εντός "κουτιού".

    Δεν είμαστε δικαστές, αθώοι και ένοχοι. Ένα τραγούδι που αγαπώ ξεκινα κάπως έτσι:
    "Δεν είναι ένοχοι όλοι οι δολοφόνοι
    Ούτε αθώοι όλοι οι δικαστές,
    μα θα ταν όμορφο καθώς ξημερώνει
    κ οι δυο τους να ανήκαν στο χθες"

    Είματε ήδη το χθες. Είμαστε τα σκαλοπάτια μιας ανώτερης λογικής, μια ΙΔΕΑΣ που έρχεται. Που η αναγκαιότητά της γίνεται όλο και πιο έντονη, μιας ΙΔΕΑΣ μιας κατεύυνσης που δεν έχουμε.

    Το δύσκολο χρέος μας είναι να κρατήσουμε το σκαλοπάτι εκεί που είναι και να μην κατρακυλίσουμε.
    Και όποιος χρειάζεται απάντηση με αλήθεια και κότσια στο ερώτημα σας η απάντηση που βλέπω είναι μια:

    Δεν ξέρω.

    Και οφείλουμε να κρατήσουμε αυτήν την απάντηση και να την παραδώσουμε στο μέλλον, αντί να προσπαθούμε να κατευθύνουμε το μέλλον σε ψευτιές.
    Αναγνωρίζουμε το κατεστημένο χυδαίο.. δεν είναι λίγο αυτό.

    Το λίγο που ξέρω από την Ιστορία και καταλαβαίνω είναι ότι είναι στραβοί οι κανόνες. Όλοι.
    Και αυτό μου το έμαθε το βδσμ.
     
    Last edited: 25 Ιουνίου 2026 at 07:24
  7. skia

    skia Contributor

    @DreamMaster
    Μιλάω αποκλειστικά για το περιεχόμενο συγκεκριμένων παραδοσιακών θρησκευτικών θέσεων, όπως αυτές έχουν καταγραφεί και ιστορικά ερμηνευτεί/αναλυθεί.
    Το αρχικό ερώτημα αφορά το αν, στο πλαίσιο αυτών των παραδοσιακών διδασκαλιών, υπάρχουν θέσεις σχετικά με ζητήματα όπως οι γυναίκες, η ομοφυλοφιλία και οι ατομικές ελευθερίες, οι οποίες ενδέχεται να βρίσκονται σε ένταση με σύγχρονες αξίες όπως η ισότητα, η αυτοδιάθεση και η συναίνεση.
    Η απάντηση σε αυτό το ερώτημα δεν εξαρτάται από το πώς εφαρμόζονται οι συγκεκριμένες αντιλήψεις στην πράξη σήμερα, ούτε από την εμπειρική ποικιλία των κοινωνιών ή των πιστών, αλλά από το αν και πώς αυτές οι θέσεις διατυπώνονται στο δογματικό κι ερμηνευτικό πλαίσιο.
    Η ύπαρξη διαφορετικών ή πιο σύγχρονων ερμηνειών δεν αναιρεί την ύπαρξη των παραδοσιακών θέσεων, όπως συμβαίνει και σε άλλα θρησκευτικά ή ιδεολογικά συστήματα.
    Αν το επιθυμείς, μπορούμε στη συνέχεια να εξετάσουμε ξεχωριστά και την κοινωνική και πολιτική εφαρμογή αυτών των αντιλήψεων καθώς πρόκειται για τελείως διαφορετική ανάλυση.
    Αυτά.
     
    Last edited: 25 Ιουνίου 2026 at 10:05
  8. DreamMaster

    DreamMaster Ενας στιχάρπαστος Contributor

    Ερμηνευθεί / αναλυθεί από ποιούς;;; Από αλλόθρησκους;;; Κάποια κατηγορία αλλόθρησκων που έχουν το χάρισμα της αντικειμενικότητας ας πούμε;

    Γιατί, όπως σε ενημέρωσα, οι σύγχρονοι μουσουλμάνοι αναλυτές/ερμηνευτές βρίσκουν ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΕΣ οι οποίες δεν αναγνωρίζουν κάτι μεμπτό π.χ. για τη γυναίκα, σε αυτά που αναγνωρίζεις εσύ κι εγώ. Οπως δεν αναγνώριζαν και οι παραδοσιακές / ιστορικές ερμηνευτικές - με άλλο σκεπτικό, φυσικά.

    Αυτό εδώ όμως τώρα θα πρέπει να το κρατήσεις για λίγο, θα μας χρειαστεί παρακάτω, γι αυτό το βάζω με μεγάλα γράμματα:

    Εξαιρέθηκα τελικά από την αύξηση Δεσπότη, παρότι δεσποτικός, και πρέπει να δουλέψω και λίγο.

    Dream
     
  9. Reinheit

    Reinheit Ο Χρόνος είναι ρήμα. Κυλάω. Πονάω. Περνάω.

    Έχοντας ζήσει σχεδόν 5 έτη σε Κωνσταντινούπολη, Άγκυρα, Γκαζιαντέμπ, Συρία και Λίβανο (χώρες – πόλεις όπου, ως επί το πλείστον, δεν υπήρχε έντονο το φανατικό στοιχείο του Ισλάμ), τολμώ να πω ότι βίωσα ιδίοις όμασι την κοινωνική, πολιτική κι ανθρωπιστική προσέγγιση του μουσουλμανικού στοιχείου στις εκάστοτε προσλαμβάνουσες που είχε και μου κάνει μεγάλη εντύπωση που κάποια μέλη εδώ ομνύουν στο όνομα ενός παρεξηγημένου Ισλάμ. Με εξαίρεση και μάλιστα όχι καθολική, την Κωνσταντινούπολη, είναι δύσκολο για τον οποιονδήποτε να μην εντοπίσει καθημερινώς περιστατικά όπου οι γυναίκες αντιμετωπίζονται ΕΝΤΕΛΩΣ διαφορετικά από τους άνδρες κι αναφέρομαι σε ό,τι σχετίζεται με δικαιώματα. Έχει ‘’πλάκα’’, επίσης, που μερικοί θεώρησαν σκάνδαλο τις πρόσφατες κινήσεις της γαλλικής πολιτείας σε σχέση με το Ισλάμ, όταν στη Συρία, επί παραδείγματι, είναι καθημερινά τα φαινόμενα όπου το χριστιανικό πληθυσμιακό στοιχείο, όχι απλώς αντιμετωπίζεται επί ανίσοις όροις σε πολλά, αλλά σε αρκετές περιοχές παρατηρούνται και φαινόμενα τρομοκρατίας και διωγμών. Η γνωστή επιλεκτική ευαισθησία. Ωστόσο, επειδή μόνον αν ζήσουν κάποιοι εκεί μονίμως για μεγάλο χρονικό διάστημα θα καταλάβουν αυτό που εννοώ, επιλέγω να εξηγήσω σε αυτούς τη διαφορά του Χριστιανισμού με το Ισλάμ, σχετικά με το κήρυγμα και τον πυρήνα τους, διότι ενώ το να πάει κάποιος από αυτούς να ζήσει σε μουσουλμανική χώρα δεν είναι τόσο εύκολο ή πιθανό, το να διαβάσουν κάποια βιβλία είναι σαφώς πιο απλό, αλλά φευ. Θα επιχειρήσω, λοιπόν, να κάνω μία θεολογική σύγκριση στο κομμάτι της διδαχής. Η Παλαιά Διαθήκη αποτελεί το μέγιστο σημείο στο οποίο έφτασε το ανθρώπινο στοιχείο μέσα στη Χριστιανική Θεολογία. Περιγράφει έναν Θεό με γνωρίσματα και χαρακτηριστικά που του δόθηκαν από τους ανθρώπους, βάσει της αντιληπτικής προσέγγισης που είχαν κατά κανόνα οι άνθρωποι για τους θεούς για αιώνες. Δεν είναι τυχαίο ότι παρουσιάζεται ως ένας Θεός εκδικητικός, που ορίζει τον άνθρωπο και που τον έχει ως εντολοδόχο. Και λειτούργησε η Παλαιά Διαθήκη ως πρόδρομος του ερχόμενου Θεού. Να σημειώσουμε εδώ, ότι εκείνες τις εποχές οτιδήποτε προδρομικό, είχε άλλη βαρύτητα. Όχι τυχαία, η προσωπικότητα του Ιωάννου του Προδρόμου, παρόλο που δεν άφησε ιδιαιτέρως βαρύ αποτύπωμα στη Χριστιανική Θεολογία, έχει ξεχωριστή θέση σε αυτήν. Ποιο είναι το μέγιστο σημείο στο οποίο έφτασε το ανθρώπινο στοιχείο στο Ισλάμ; Το Κοράνι. Τι ακολούθησε, σε επίπεδο διδαχής, μετά από αυτό; Απολύτως τίποτα και για αυτό, άλλωστε, το Κοράνι είναι κι ο πυρήνας της διδασκαλίας τους Ισλάμ, όντας η κορωνίδα της θρησκευτικής του ανέλιξης. Αντιθέτως, στον Χριστιανισμό ακολούθησε ο Λόγος του Θεού, δηλαδή η διδασκαλία του Χριστού κι αυτομάτως η Παλαιά Διαθήκη παραμερίστηκε, αφού εμφανίζεται ένας Θεός με εντελώς διαφορετικά χαρακτηριστικά από όσα του είχε αποδώσει ο άνθρωπος. Κοινώς, το ανθρώπινο στοιχείο έδωσε τη θέση του στο θεολογικό κι έτσι πυρήνας του Χριστιανισμού έγιναν τα Ευαγγέλια και η Παλαιά Διαθήκη τοποθετήθηκε σε συγκεκριμένη θέση μέσα στην οικονομία της «σωτηρίας του ανθρώπου», όπως διατείνεται η συγκεκριμένη θρησκεία και θεωρείται από βασικό κείμενο που ήταν αρχικώς, πλέον ως μία προπαιδεία κάτι ανωτέρου. Σε μία άτυπη αντιπαραβολή με το Δωδεκάθεο, σκεφτείτε την αντιστοίχιση της Παλαιάς Διαθήκης με την Κοσμογονία του Ησιόδου και τα Ευαγγέλια με την τελική τάξη των Δώδεκα Θεών. Το τι προηγήθηκε των Δώδεκα Θεών έπαψε να έχει σημασία για τους αρχαίους Έλληνες κι έμεινε ως απλή αναφορά στο «προδρομικό στοιχείο» των Θεών τους. Στις εκκλησιαστικές λειτουργίες οι αναφορές στην Παλαιά Διαθήκη είναι ελάχιστες και εδράζονται κι αυτές ή στο «προδρομικό στοιχείο» ή σε επιμέρους ψαλμούς. Οπότε, το να επικαλείται κανείς την Παλαιά Διαθήκη από τη μία και το Κοράνι από την άλλη, για να εντοπίσει ομοιότητες ανάμεσα στον Χριστιανισμό και το Ισλάμ, είναι, για να το θέσω ευγενικώς, ένδειξη ημιμάθειας. Τα μόνα συγκρίσιμα μεγέθη, σε επίπεδο συμπερασμάτων εννοώ, είναι εκ των πραγμάτων το Ευαγγέλιο και το Κοράνι κι εκεί, όσο και να θέλουν ορισμένοι να βρουν ομοιότητες, τα κουκιά δε βγαίνουν, αφού παρόλα τα απίστευτα όμορφα εδάφια που θα βρει κανείς και στα δύο, δε θα διαβάσει στο πρώτο τα φρικώδη αποσπάσματα που θα διαβάσει στο δεύτερο.

    Σαν ένα τελευταίο σχόλιο, όχι τόσο σχετικό, αλλά ούτε και τόσο άσχετο, θα πω ότι πολλά μπορεί κανείς να προσάψει στη Δύση για τον εκδυτικισμό, δυστυχώς, του Χριστιανισμού (τα δύο μεγαλύτερα “επιτεύγματα” της Δύσης, από την άποψη ότι της έδωσαν πλεονέκτημα έναντι των υπολοίπων, είναι ότι έχει καταφέρει να πείσει τους μετόχους αυτής ότι υπάρχει σύστημα αξιών σε αυτήν κι ότι αποτελεί συνέχεια του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού – ιδίως το τελευταίο είναι ο ορισμός του έχω κάνει το άσπρο ως μαύρο) και το πέρασμά του σε νομικίστικο πλαίσιο (πιο κοντά στην Παλαιά Διαθήκη, δηλαδή την αποξένωση από τον Θεό – η Ορθόδοξη προσέγγιση εξακολουθεί, ευτυχώς, να ενίσταται σε αυτό), αλλά έστω κι έτσι, το Ισλάμ είναι πολύ ξένο ακόμα και σε αυτό που ψευδώς ορίζεται ως δυτικός πολιτισμός.